Laulu Sri Advaita-acaryalle

Advaitastakam
kirjoittanut: Sarvabhauma Bhattacarya

(1)
huhuńkāra-garjanādi aho-rātra-sad-guṇaḿ
hā kṛṣṇa rādhikā-nātha prārthanādi-bhāvanam
dhūpa-dīpa-kasturī ca candranādi-lepanaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(2)
gańgā vāri mano hāri tulasyādi mañjarī
kṛṣṇa-jñāna sadā dhyāna prema-vāri jharjharī
kṛpābdhiḥ karuṇā-nātha bhaviṣyati prārthanaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(3)
muhur muhuḥ kṛṣṇa kṛṣṇa uccaiḥ svare gāyataḿ
ahe nātha jaga trātaḥ mama dṛṣṭi-gocaram
dvibhuja karuṇā-nātha dīyatāḿ sudarśanaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(4)
śrī advaita prārthanārtha jagannātha-ālayaḿ
śacī mātur garbha-jāta caitanya karuṇāmayam
śrī advaita-sańga-rańga-kīrtana-vilāsanaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(5)
advaita-caraṇāravinda-jñana-dhyāna-bhāvanam
sadādvaita-pāda-padma-reṇu-rāśi-dhāraṇam
dehi bhaktiḿ jagannātha rakṣa mām abhajanaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(6)
sarva dātaḥ sītā-nātha prāṇeśvara sad guṇaḿ
ye japanti sītā-nātha-pāda-padma kevalam
dīyatāḿ karuṇā-nātha bhakti-yogaḥ tat kṣaṇaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(7)
śrī caitanya jayādvaita nityānanda karuṇa-mayaḿ
eka ańga tridhāmūrti kai’sorādi sadā varam
jīva-trāṇa bhakti-jñāna huńkārādi garjanaḿ
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

(8)
dīna-hīna-nindakādi prema bhakti-dāyakaḿ
sarva dātaḥ sītā-nātha śānti pura nāyakam
rāga-rańga sańga-doṣa karma yoga mokṣanam
sītā-nāthādvaita-caraṇāravinda-bhāvanam

KÄÄNNÖS:

1 ) Karjuen kuin leijona ja jyristen kuin ukkospilvi Hän rukoilee päivin öin, ”Oi Krishna, Oi Radhikan Herra!” Santelipuulla ja myskillä Hän voitelee Salagrama-silaa, jolle Hän tekee aratin suitsukkeella ja lampulla. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

2 ) Hän palvoo Salagrama-silaa Gangesin vedellä johon on sekoitettu tulasi-manjareita ja lehtiä. Rakkauden kyyneleet virtaavat herkeämättä Hänen silmistään, kun Hän syventyy ajatuksiin Krishnasta, ja laulaa Tämän kunniasta. Hän rukoilee Korkeinta Herraa, armon valtamerta, laskeutumaan tähän maailmaan. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

3 ) Äänekkäästi yhä uudestaan ja uudestaan Hän laulaa Krishnan nimeä, rukoillen, ”Oi Herrani, maailmankaikkeuden vapauttaja, ystävällisesti näyttäydy minulle ylittämättömän armollisessa kaksikätisessä muodossasi. Ole hyvä ja myönnä minulle kyky nähdä Sinut.” Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

4 ) Advaitacaryan rukousten vuoksi Sri Caitanya ilmestyi Jagannatha Misran taloon äiti-Sacin kohtuun. Voidakseen nauttia Sri Advaitan seurasta, Sri Caitanya lauloi Herran pyhää nimeä  ja tanssi yhdessä bhaktojen kanssa. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

5 ) Sri Advaitan lootusjalat ovat tietämykseni määränpää, ja mietiskelyni kohde. Pitelen aina Hänen lootusjalkojensa pölyä pääni päällä. Oi Herrani, ole hyvä ja suo antaumuksellisen palvelemisen siunaus tämän arvottoman sielun ylle, ja suojele häntä. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

6 ) Sri Advaita, Sitadevin Herra, on kaikkien siunausten ja täydellistymien suoja, ja Hän on elämäni Herra. Tuo kaikista armollisin Herra välittömästi antaa bhaktin heille, jotka mietiskelevät vain Hänen lootusjalkojaan. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

7 ) Kaikki kunnia Sri Advaitalle, sekä Sri Caitanyalle ja kaikista armollisimmalle Nityananda Prabhulle. He ovat kaikki yhtä, mutta kolmessa eri muodossa, esittäen elämän eri vaiheita nuoruudesta vanhuuteen. Sri Advaita huutaa ja jylisee vapauttaakseen elävät olennot ja antaakseen heille yliaistillisen tiedon ja puhtaan antaumuksellisen palvelun. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

8 ) Hän suo rakastavan palvelun jopa alhaisille, ilkeille ja soimaaville sekä muillekin langenneille ihmisille. Kaikkensa antava Sri Advaita, Sitadevin Herra, on Santipuran johtaja. Hän vapauttaa henkilön aineellisista kiintymyksistä, huonosta seurasta, hedelmällisistä toimista sekä mystisen joogan harjoituksesta. Syvennyn mietiskelemään Sitadevin puolison, Sri Advaita-acaryan lootusjalkoja.

Kuka on Advaita Acarya – lue lisää.

Vastauksena Advaita Acaryan antaumukseen ja myötätuntoon jokaista elävää olentoa kohtaan Krishna ilmestyi Gauranga Mahaprabhuna, joka tunnetaan myös Patita-Pavanana, eli langenneiden pelastajana.

Gauranga Mahaprabhun tuoma itseoivallusmenetelmä on niin helppo ja mukava, että kaikista langenneimmatkin mukaansa tempautuvat sen tuomaan yksinkertaiseen onnellisuuteen, joka perustuu Krishnan nimien yhteiseen laulamiseen, eli sankirtanaan!