Ennustuksia, oikeutta ja myötätuntoa

Sri Sacidananda Bhaktivinoda Thakura ilmestyi vuonna 1838 Länsi-Bengalissa. Vaikuttavalla saarnaustyöllään ja merkittävän tuotteliaalla kirjallisella annillaan hän paljasti todellisen henkilöllisyytensä Krishnan ikuisena läheisenä seuralaisena. Mahabhagavatan, eli ylevän sielun lailla hän eli esimerkillistä perheenelättäjän elämää, kunnes elämänsä viimeisinä vuosina jätti kaiken taakseen ja omaksui babajin elämäntavan, ja lopulta 1914 siirtyi Sri Gadadhara Panditan katoamispäivänä samadhiin, täysin syventyneenä palvonnan arvoisten alttarihahmojensa Gaura-Gadadharan ja Radha-Madhavan rakastavaan palvelukseen.

Bhaktivinoda Thakuran perhepotretti.

Bhaktivinoda Thakura hyväksyi kasteen Sri Vipinvihari Goswamilta, joka kuului Jahnava Matan oppilasketjuun. Myöhemmin hän sai suurta henkistä inspiraatiota Srila Jagannatha Dasa Babajilta, ja hyväksyi tämän siksa-gurukseen. Vaikka Bhaktivinoda Thakuralla oli korkea-asemainen valtion virka sekä meriittejä niin aineellisten kuin henkistenkin tutkintojen ja saavutusten saralla, ei hän ylpistynyt asemastaan, vaan pysyi nöyränä, toimi jokaisen ystävänä, sekä eli vaatimatonta ja yksinkertaista palveluntäyteistä elämää. Kaikkien hyväntoivojana hän ei koskaan kantanut kaunaa, edes vastustajiaan kohtaan. Itse asiassa, hän ei elämänsä aikana puhunut sanaakaan, joka voisi loukata toisten tunteita.

Tässä Srila Bhaktivinodan päivittäinen aikataulu, joka osoittaa kuinka innokas hän oli käyttämään jokaikisen hetkensä Krishnan antaumukselliseen palveluun:

20.00 – 22.00   Lepoa
22.00 – 4.00     Kirjoittamista
4.00 – 4.30        Lepoa
4.30 – 7.00        Japa (Hare Krishna-mahamantran lausumista)
7.00 – 7.30        Kirjeenvaihtoa
7.30 – 9.30.       Pyhien kirjoitusten opiskelua
9.30 – 10.00      Kylpy, aamupala-prasadaa (½ litraa maitoa, hedelmä, 2 chapati-leipää)
10.00 – 13.00    Työskentelyä korkeimman oikeuden tuomarina
13.00 – 14.00    Virkistäytymistä kotona
14.00 – 17.00     Työskentelyä korkeimman oikeuden tuomarina
17.00 – 19.00     Sanskritinkielisten sastrojen (pyhien kirjoitusten) kääntämistä bengaliksi
19.00 – 20.00.   Kylpy, prasadaa (½ litraa maitoa, riisiä, 2 chapati-leipää)

Tiivistetysti:

Lepoa                           3 tuntia
Kirjoittamista           8,5 tuntia
Japaa ja opiskelua   4.5 tuntia
Työtä                           6 tuntia

Srinivasa Acarya on kirjoittanut näin: ”Vrindavanan kuusi Goswamia omistautuivat pyhien kirjoitusten opiskeluun, jotta he voisivat vakiinnuttaa uskonnon ikuiset periaatteet ja näin oikeasti auttaa jokaista elävää olentoa.” Samassa hengessä eli myös Srila Bhaktivinoda Thakura, jonka vuoksi hänet tunnetaan myös ’seitsemäntenä goswamina.’

Bhaktivinoda on kirjoituksillaan tuonut Sri Caitanya Mahaprabhun opetukset koko maailman saataville. Vuonna 1896 hän ensimmäisenä henkilönä ikinä lähetti englanniksi käännettyjä bhakti-tekstejä merten taa arvostettujen yliopistoiden kirjastoihin vilpittömänä pyrkimyksenään saattaa Krishnan rakastamisen kulttuuri ja filosofia koko maailman saataville. Ei ole sattumaa, että tuona samana vuonna ilmestyi A.C. Bhaktivedanta Swami Srila Prabhupada, Krishna-liikkeen perustaja-acarya, joka sai Srila Bhaktivinodan pojalta Srila Bhaktisiddhanta Saraswatilta elämän mullistavan ehdotuksen. Nuo hyväsydämiset sanat olivat: ”Miksi et kirjoittaisi englanniksi, jotta voisit kertoa koko maailmalle Krishnasta.” Koko aikuiselämänsä ponnistelen gurunsa toiveen täyttämiseksi, Srila Prabhupada lopulta 65-vuotiaana pakkasi laukkunsa ja lähti itse merten taa tavoitteenaan auttaa maailman jokaista elävää olentoa välittämällä heille oppilasketjunsa opetukset Krishnasta.
Bhaktivinoda teki elämänsä aikana kolme ennustusta, jotka myöhemmin Srila Prabhupada toteutti:
1) ”Sellainen henkilö tulee pian ilmestymään, joka matkustaa ympäri maailmaa jakaen Herra Caitanyan opetuksia.”
2) ”Hyvin pian harinama sankirtana-ylistys tulee leviämään kaikkialle maailmaan. Oi milloin tuo päivä koittaa, jolloin ihmiset niin Amerikasta, Englannista, Ranskasta, Saksasta ja Venäjältä ottavat käsiinsä karatalat ja mridangat ja laulavat Hare Krishnaa omissa kaupungeissaan?”
3) Milloin koittaa tuo päivä, jolloin vaaleaihoiset ulkomaalaiset tulevat Sri Mayapuriin ja yhdessä Bengalin vaishnavien kanssa he laulavat ’Jaya Sacinandana, Jaya Sacinandana!’ Oi milloin tuo päivä koittaa?”
Näin Srila Prabhupadan missiota siunasivat Sri Gauranga Mahaprabhun tahto, Srila Bhaktivinodan toive, sekä Srila Bhaktisiddhantan armo. Kun Srila Prabhupadalta kerran kysyttiin millaista oli liikkeen alkuaikoina kun hän oli vielä ainoa jäsen, hän vastasi, ”Yksin? En ole koskaan ollut yksin. Ei ole hetkeäkään, jolloin henkinen opettajani ei olisi ollut kanssani.”
Srila Prabhupada on sanonut, että meidän tulisi ymmärtää Srila Bhaktivinoda Thakuran olevan Krishnatietoisuusliikkeen puhtauden ydin ja sen alkusysäys. Prabhupada seurasi esimerkillisesti omaa henkistä opettajaansa, joka seurasi omaansa, joka seurasi omaansa jne. Tätä gurujen ja perustaja-acaryamme Srila Prabhupadan viitoittamaa tietä seuraamalla ja kuulemalla sekä ymmärtämällä Srila Bhaktivinodan laulujen sanoituksia, voimme saada syviä ja autenttisia kokemuksia siitä millaista on ponnistella aineellisessa maailmassa henkisenä sieluna, jonka ainoa keino saavuttaa lopullinen rauhan tyyssija Sri Krishnan ja Srimati Radharanin lootusjalkain juuresta on omistautua antaumuksellisen palvelun polulle.