Kaikilla aineellisen maailman sieluilla on karmaa kannettavanaan. Tämä hienojakoinen syyn ja seurauksen laki voidaan määritellä hyvin yksityiskohtaisesti. On kolmenlaista karmaa: toteutumatonta, toteutuvaa ja tulevaisuudessa toteutuvaa karmaa.
Yksityiskohtaiset kuvaukset karman eri vaiheista
1.1 Bīja – karman siemen
Tämä on karmaa, joka ei ole vielä itänyt, vaan se on ”varastoituna” tulevaisuutta varten. Se on kuin siemen, joka voi itää myöhemmin sopivissa olosuhteissa. Nämä karmiset siemenet voivat olla peräisin edellisistä elämistä tai nykyisestä elämästä.
1.2. Kūṭa – itävä karma
Tämä on välitila, jossa karma vaikuttaa jo hienovaraisesti, mutta sen täydelliset vaikutukset eivät ole vielä näkyvissä. Kūṭa-karma voi ilmetä taipumuksina, luonteen piirteinä tai alitajuisina ajatuksina.
1.3. Phalonmukha – kukkiva/lähes toteutuva karma
Tässä vaiheessa karman siemen kukkii, hedelmöittyy, ja on pian valmis kantamaan hedelmää, eli vaikuttamaan suoraan elettyyn elämään.
2. Prārabdha-karma – karman hedelmää, kypsynyttä karmaa
Tämä on karmaa joka vaikuttaa nykyisessä elämässä. Sen vaikutukset ovat jo alkaneet, eikä niitä voi välttää – ne on pakko elää läpi. Tämä voi ilmetä esimerkiksi fyysisenä sairautena, onnena, köyhyytenä, kohtaamisina tai elämän tapahtumina.
3. Aprārabdha-karma – tulevien elämien karmaa, joka ei ole vielä alkanut
Tämä on se osa karmasta, joka on vielä odottamassa toteutumista tulevissa elämissä. Henkinen harjoitus, kuten bhakti-jooga, voi polttaa tämän karman varaston ennen kuin se itää.
Henkinen harjoitus kumoaa karman
Henkinen harjoitus puhdistaa ja neutraloi kaikkea karmaa, mutta se ei kykene heti muuttamaan toteutunutta karmaamme. Olet jo syntynyt tiettyyn perheeseen, kansallisuuteen, pituuteen jne., eikä näitä asioita voi enää muuttaa. Mutta toimimalla akarmisesti, voit Krishnan armosta neutraloida karmasi, myös sitä karmaa, joka on läsnä tässä elämässä. Bhakti-joogassa ei ole tarkoitus luoda hyvää karmaa, vaan päästä eroon sekä hyvästä että huonosta karmasta, sillä ne molemmat sitovat sielua aineen piiriin.
Hyvä karma = karma
Huono karma = vikarma
Ei karmaa ollenkaan = akarma
Vain puhdas bhakti – Krishnan antaumuksellinen palvelu – voi täysin hävittää kaikki karman muodot, myös ne syvimmät siemenet, jotka muuten aiheuttaisivat loputtoman jälleensyntymän kierteen (saṁsāran).
Pyhät kirjoitukset puhuvat karmasta
aprārabdha-phalaṁ pāpaṁ kūṭaṁ bījaṁ phalonmukham
krameṇaiva pralīyeta viṣṇu-bhakti-ratātmanām
”Voidaan havaita syntisten toimintojen erilaisia uinuvia vaiheita. Nämä reaktiot voivat olla odottamassa toteutumistaan (phalonmukha), ne voivat olla vieläkin syvemmällä piilevässä tilassa (kūṭa), tai ne voivat olla siemenmuodossa (bīja). Joka tapauksessa, kaikki nämä syntisten tekojen reaktiot – olivatpa ne missä vaiheessa tahansa – tuhoutuvat yksi toisensa jälkeen, jos ihminen antautuu Viṣṇun antaumukselliseen palveluun.”
– Padma Purana
Tästä säkeestä voidaan ymmärtää, että jopa hyvän karman kerryttäminen on syntistä, sillä kaikki karma kahlitsee sielua aineelliseen maailmaan. Sielun todellinen hyvä onni odottaa henkisessä maailmassa, jonne voi päästä vasta kun on päästänyt irti kaikesta maailmallisesta toiminnasta.
sarva-dharmān parityajya, mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
ahaṁ tvāṁ sarva-pāpebhyo, mokṣayiṣyāmi mā śucaḥ
“Hylkää kaikki uskonnon eri muodot ja antaudu vain Minulle. Minä vapautan sinut kaikista syntiesi vastavaikutuksista. Älä pelkää.”
Bhagavad-gita 18.66