Sri Baladeva Vidyabhusanan (Sri Govinda Dasan) syntyperästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta hän syntyi jossain Orissan alueella. Jo lapsena hän sisäisti sanskritin ja vedafilosofian ja jätti taakseen kotikylänsä ja ryhtyi elämään kiertelevän munkin lailla.
Hän hyväksyi kasteen Sri Madhvacaryan Tattva-vadi-koulukunnasta. Hän ansaitsi arvonimen dig-vijaya-pandit, eli ’kaikkien vastustajien nujertaja’, kun hän pyhiinvaelsi ympäriinsä ja päihitti paikallisia oppineita.
Jagannatha Purissa hän oppi Sri Caitanya Mahaprabhun uskomattoman hienon acinthya-bheda-abheda-filosofian, ja kääntyi Gaudiya Vaishnavaksi. Vrindavanassa hän opiskeli Srimad Bhagavatamia ja palvoi Sri Sri Radha-Shyamasundaraa Srila Vishvanatha Cakravarti Thakuran alaisuudessa.
Vuonna 1706 Vishvanatha Cakravarti Thakura lähetti Baladeva Vidyabhusanan Jaipuriin kohtaamaan paikallisia Sri Vaishnavia (Ramanandeja), jotka väittivät, ettei Bengalin vaishnavien koulukunta olisi oikeutettu palvomaan Govindajin alttarihahmoa, sillä heillä ei ole kommentaaria Vedanta-sutraan (Vedanta-sutraa pidetään yhtenä tärkeimmistä veda-teksteistä).
Govindaji itse ilmestyi Baladeva Vidyabhusanalle ja paljasti tälle Govinda-bhasyan, eli vaishnava-kommentaarin Vedanta-sutraan.
Tämän tekstin avulla Baladeva vakiinnutti Gaudiya Vaishnavismin omana erillisenä filosofian haaranaan, ja mahdollisti bengalin vaishnavien osallistumisen Govindajin palvontaan Jaipurin temppelissä.
Sri Baladeva Vidyabhusana oli kieltäymyksellinen Herra Krishnan palvelija, joka kirjoitti yli 25 kirjaa ja kommentaaria, jotka ovat auttaneet lukemattomia Vaishnavia ymmärtämään Krishnatietoisuuden filosofiaa ja Vrindavanan kuuden goswamin opetuksia.
Srila Prabhupada omisti oman ’Bhagavad Gita – Kuten se on’ kommentaarinsa Sri Baladeva Vidyabhusanalle.