Antaumuksen ytimessä

Kerran Sarvabhauma Bhattacarya kertoi Caitanya Mahaprabhulle, ettei kenenkään toisen bhaktan tietämys Radha-Krishnan madhurya-rasasta  [aviollisista leikeistä] ole korkeampi kuin Ramananda Rayan. Vaikka Sri Caitanya oli Ramanandaa puolet nuorempi, ei Caitanya ulkoisesti osoittanut tälle vanhemmille henkilöille kuuluvaa kunnioitusta, vaan sanoi heidän ensimmäistä kertaa tavatessaan näin: “Rakas Ramanandani, sekä sinä että minä olemme hulluja, ja sen vuoksi tapaamme nyt samanarvoisina.”

Ramananda Raya työskenteli korkeassa valtionvirassa Jagannatha Purin alueella, mutta oli oikeasti sanskritin hallitseva runoilija, dramaturgi, muusikko ja tanssija, ja vapaa-aikanaan hän ohjasi monia Krishnatietoisia näytelmiä ja tansseja.

Ramananda Rayan ja Caitanya Mahaprabhun ensitapaaminen ja keskustelu antaumuksellisen palvelemisen ytimestä on talletettu myös Caitanya Caritamritan sivuille. (Madhya lila, luku 8)

Ramananda Raya vastasi Sri Caitanyan esittämiin kysymyksiin, ‘Kuinka saavuttaa elämän korkein päämäärä?’ Hän aloitti varnashrama-dharmasta ja eteni karmarpanan, karmatyagan, jnana-mishra-bhaktin, Radha-bhaktin ja prema-bhaktin kautta Radha-premaan. Hän myös kuvaili Krishna-tattvaa, Radha-tattvaa, Radha-Krishna prema-tattvaa ja lopulta prema-vilasa vivartaa. Vahvistaen, että tämä oli elämän korkein päämäärä, Herra Caitanya kysyi Ramanandalta kuinka saavuttaa se.

Ramananda Raya sanoi, “Omaksumatta gopien mielentilaa ja seuraamatta heidän jalanjäljissään, ei ole pääsyä Radhan ja Krishnan luottamuksellisiin leikkeihin. Ei ole mitään muuta keinoa saavuttaa Radhan ja Krishnan palvelemisen tasoa Vrindavanan nautinnollisissa lehdoissa.”

“Gopeilla ei ole toiveita omaksi henkilökohtaiseksi tyydytyksekseen. Heidän mielet ja kehot ovat olemassa vain, jotta ne voisivat tuottaa Krishnalle nautintoa. Jos joku on ahnas ja haluaa maistaa gopi-bhavan nektaria (gopien spontaanin rakkauden tunnetta), hän luopuu tästä maailmasta ja sen Vedisistä rituaaleista vain toimittaakseen Krishna-bhajanaa (Krishnan palvelua ja mietiskelyä). Joka palvelee Sri Krishnaa raganuga-bhaktin polulla, tulee saavuttamaan Vrajendra-Nandanan Vrindavanassa (Krishnan). Krishnan seuraa ei kuitenkaan voida tavoittaa pelkästään seuraamalla vidhi-margaa (Krishnan palvelemisen polkua säännöstelevin periaattein). Sen tähden jokaisen tulisi omaksua gopi-bhava ja aina muistaa Radha-Krishna, päivin ja öin.”

– CC, Madhya, 8.201-233

Sanottuaan tämän, Ramandanda Raya todisti jotain ennennäkemätöntä. Sri Caitanya Mahaprabhu paljasti Itsensä Srimati Radharanin ja Sri Krishnan yhdistyneenä muotona. Tämän nähtyään Ramananda pyörtyi yliaistillisesta hurmiosta.

Ramananda Rayan ja Gauranga Mahaprabhun keskustelua:

   K: Mikä on koulutuksista parhain?
   V: Antaumus Krishnalle on vertaansa vailla parasta opiskelua.

   K: Mitä elävä olento voi parhaimmillaan saavuttaa?
   V: Korkein kunnia on hyväksyä asemansa Sri Radhan ja Krishnan palvelijana.

   K: Mikä on paras uskonnon muoto?
   V: Rakkaus Sri Radha-Govindaan on paras uskonto.

   K: Mikä olento kärsii eniten?
   V: Bhakta, joka tuntee erontuskaa Herrasta.

   K: Kuka on kaikista henkilöistä vapautunein?
   V: Hän, joka rakastaa Krishnaa on kaiken yläpuolella.

   K: Mikä on paras laulu?
   V: Laulut Radhan ja Krishnan leikeistä.

   K: Mikä on parhainta jokaisen elävän olennon hyvinvoinnin kannalta?
   V: Krishna-bhaktojen seura.

   K: Mikä on yksi asia, joka tulee muistaa?
   V: Krishnan nimi, kauneus ja ominaisuudet.

   K: Mikä on ainoa mietiskelyn kohde?
   V: Radha-Govinda lootusjalat.

   K: Mikä on paras paikka asua?
   V: Paikka, jossa Krishna leikkii leikkejään.

   K: Mikä on parasta mitä voi kuulla?
   V: Radha-Govindan rakastavat leikit.

   K: Mikä on ainoa aihe elävälle olennolle laulaa?
   V: Radha Govindan nimet.

   K: Mikä on kohtalona sille, jolla on aineellisia toiveita ja joka toivoo vapautusta?
   V: Vireä ja taivaallinen keho.

   K: Mitkä ovat bhaktan ja tietäväisen henkilön ominaisuudet?
   V: Niin kutsuttu älykäs henkilö, joka on kuin varis, syö karvaan Neem-puun tiedon hedelmiä, kun taas bhakta, joka on kuin käki, juo rakkauden nektaria.