Bhaktin laadun valvoja

Svarupa Damodara Goswami on yksi Gauranga Mahaprabhun läheisimmistä seuralaisista. Hän oli Herran henkilökohtainen sihteeri/palvelija, ja piti tarkkaa päiväkirjaa Gauranga Mahaprabhun elämästä. Svarupa Damodara tunsi tarkalleen Gauranga Mahaprabhun sydämen liikkeet, ja paljasti nämä myöhemmin koko maailmalle. Mitä hän tarkalleen ottaen paljasti? Että Gauranga kokee Radharanin lailla erontuskaa rakkaasta Krishnastaan.

Koska Svarupa Damodara tiesi tämän Gauranga Mahaprabhun salaisen tunteen, osasi hän palvella Herraa täydellisesti laulamalla eri tilanteissa Gaurangan eri tunnetiloja tukevia melodioita ja runoja. Yhdessä Ramananda Rayan kanssa he pysyttelivät Gauranga Mahaprabhun rinnalla päivin ja öin, vahvistaen ja tukien Hänen rakastavia erontuskan tunteita Krishnaa kohtaan. Aivan kuten Lalita ja Visakha ovat Srimati Radharanin läheisimmät gopi-paimenettaret, ovat Svarupa Damodara ja Ramananda Raya Mahaprabhun luottamuksellisimmat seuralaiset.

Aina kun joku bhaktoista toimi virheellisesti, Gauranga sanoisi Svarupalle jotakin tämän kaltaista: “Svarupa, sinun bengalin vaishnava teki sellaista ja tuollaista.”  Tästä johtuen Svarupaa kutsuttiin Gaudiya vaishnavien vartijaksi.

Kun Gundican temppeliä puhdistettiin ja eräs vaishnava yllätettiin juomasta pesuvettä joka virtasi Gauranga Mahaprabhun lootusjalkojen kautta, tarttui Svarupa Damodara häntä niskasta ja heitti ulos temppelistä. Tosiasiassa Gauranga Mahaprabhu ymmärsi tuon päättäväisen vaishnavan käytöksen ja salli tämän kolmasti juoda jalkojensa pesuvettä, sillä Hän tiesi, että aiemmin tuo bhakta oli osoittanut aidon nöyryytensä onnistumalla yliaistillisessa tehtävässään saada jokaiselta bengalin vaishnavalta heidän ruuantähteitä, eli maha-maha-prasadaa, jota pidetään erittäin otollisena henkisen kehityksen kannalta.

Ennen kuin kukaan sai esittää kirjoittamaansa runoa, uutta laulua tai kirjaa Gauranga Mahaprabhulle, Svarupa Damodara vartijan roolissaan oikoluki sen mahdollisten filosofisten väärinymmärrysten, kirjoitus-, tai tyylivirheiden vuoksi.

Svarupa Damodaran kirjoittaman muistelman pohjalta Krishnadasa Kaviraja kokosi Caitanya-caritamritan.