Jagannatha Purin temppelissä Krishna ilmestyy ainutlaatuisen muotoisena yhdessä veljensä ja siskonsa kanssa. Silmät ovat suuret kuin lautaset, hymy ulottuu korvasta korvaan ja torso on vetänyt sisäänsä kädet ja jalat kilpikonnan lailla. Tätä hurmiotilaa manifestoivaa kolmikkoa kutsutaan Jagannatha-Baladeva-Subhadraksi.
Krishna ilmestyy mustan värisenä Jagannathana, Krishnan veli valkoisena Baladevana ja sisko keltaisena Subhadrana
Ratha-yatra vaunukulkue
Keskikesällä järjestetään Purin kaupungin vuoden suurin tapahtuma, Ratha-yatra-vaunukulkue, jolloin Jagannatha, Baladeva ja Subhadra kannetaan temppelin alttarilta erilaisten perinteisten seremonioiden saattelemina ulos kadulle omiin vaunuihinsa, joiden kyydissä he kulkevat kaupungin halki Gundica-temppeliin. Vaunuja vetää bhaktojen suunnaton väkijoukko, jotka kaikki tanssivat, soittavat rumpuja ja symbaaleja ja laulavat Hare Krishna-mahamantraa. Katua Herran edessä lakaisee itse kaupungin kuningas. Kaikkien Jagannatha Purin asukkaiden elämän keskipisteenä on Herra Jagannatha.
Purin kaupungissa jokaisen elämä pyörii Jagannathan ympärillä
Vuosituhansien aikana Jagannatha Puriin on muotoutunut täysin oma tunnelma ja käytännöt. Purin kaupungin keskipisteenä on Herra Jagannatha, ja kaikki kaupungin asukkaat kuuluvat johonkin tiettyyn sukuun, jolle on myönnetty jokin tietty palvelustehtävä hoidettavakseen. Perheitä ovat esimerkiksi vaununrakentajat, temppelin huipun lipun vaihtajat (joka päivä valmistetaan uusi lippu, ja se kiivetään viemään paikoilleen temppelin huipulle ilman turvatamineita), pujarit (alttaripapit), ruuan valmistajat (Jagannathalla on oma reseptikirja, jota seurataan tarkasti yhä edelleenkin, eikä menuun kuulu Intian niemimaan uudistulokkaat, kuten esim. chili, tomaatti, peruna ja munakoiso), vartijat jne.
Jagannathan temppeliin pääsevät vain syntyjään hindut
Vaikka Krishna on absoluuttinen, mittaamaton ja yliaineellinen, vain vastaanottaakseen bhaktojensa rakastavaa palvelua Hän ilmestyy eteemme temppelin alttarihahmona, joka on kiveä, metallia, puuta tai maalia. Jagannathan alttarihahmot ovat puusta veistetyt.
Jagannathan temppeliin on tiukasti pääsy kielletty ei-hinduilta. Jagannatha (’Jagat natha’, eli ’maailmankaikkeuden Herra’ on kuitenkin luonteeltaan hyvin hyvin armollinen, ja haluaa tarjota jokaiselle tilaisuuden tavata Hänet kasvoista kasvoihin, ja ilmestyy sen vuoksi kaupungin kaduille Ratha-yatra-kulkueen ansiosta. Jagannathan Patita Pavana hahmon voi myös tavata joka päivä temppelin Simhadvara-portin ovensuusta.
Tähän väliin on hyvä myös mainita, että Jagannatha Purin henkistä ilmapiiriä leimaa vahvasti Sri Gauranga Mahaprabhu, joka opetti esimerkillään bhaktin korkeimmaksi nautinnoksi erontuskan – vipralambhan. Suuria oppilasketjumme opettajia, jotka eivät koskaan käyneet Jagannatha Purin temppelin sisällä, ovat muun muassa Haridasa Thakura, Rupa ja Sanatana Goswami. Kerran vuodessa jopa itse Jagannatha ei pääse takaisin sisälle temppeliinsä, koska Hänen puolisonsa Lakshmi on mustasukkainen, kun Jagannatha palaa Gundica-temppeliltä ”Vrindavan gopien luota” Ratha-yatra kulkueen loputtua. Tämä lila on nimeltään Hera Pancami.
Jagannathan transformaatio kuningattaren puheiden vuoksi
Skanda Puranan Utkala-khandassa* kerrotaan, kuinka Krishna yhtäkkiä manifestoi Jagannathan muodon. Kerran auringonpimennyksen aikoihin Krishna, Balarama ja Subhadra yhdessä muiden Dwarakan asukkaiden kanssa pyhiinvaelsivat Kurukshetraan kylpeäkseen siellä olevassa pyhässä lammessa. Tietäen Krishnan tulevan sinne, myös Srimati Radharani, Krishnan vanhemmat Yashoda ja Nanda yhdessä muiden Vrindavanan asukkaiden kanssa – jotka kaikki paloivat erontuskasta Krishnaa kohtaan – matkustivat Kurukshetraan tapaakseen Hänet.
Kurukshetran kenttä oli täyttynyt väliaikaisista telttamajoituksista
Yhdessä näistä teltoista Herra Balaraman äiti, Rohini, kertoi Krishnan Vrindavanan leikeistä Dwarakan kuningattarille. Dwarakan tunnelma on vaurauden (aishvarya) värjäämä – he palvovat Krishnaa Jumaluuden Ylimpänä Persoonallisuutena, kaikkeuden Korkeimpana Kuninkaana. Kun taas Vrindavanan tunnelman määrittää suloisuus (madhurya), ja kaikilla Vrindavanan asukkailla (vrajabaseilla) on henkilökohtainen ja luottamuksellinen suora suhde Krishnan kanssa, kaukana kuninkaallisen kunnioituksen tunnelmasta. Vrindavanan asukkaiden välitön suhde Krishnaan perustuu ystävyyteen ja rakkauteen. Näin ollen, Rohinin puheenaihe oli äärimmäisen luottamuksellinen, joten hän asetti Subhadran teltan ovelle vahtimaan, ettei kukaan pääse sisälle.
Subhadra kuuli kuitenkin kaiken erinomaisesti teltan ohuiden seinien läpi
Tässä vaiheessa Balarama sattui kulkemaan tuon teltan ohi, ja näki siskonsa teltan ulkopuolella, ”Oi siskoni Subhadra, mitä oikein seisoskelet siellä? Mikset mene teltan sisälle?” Subhadra ei ehtinyt kuitenkaan vastaamaan, ennen kuin Balaraman korviin kantautui teltan sisältä kuuluvat kertomukset Krishnan leikeistä Vrindavanassa. Balarama ei voinut estää kehossaan tapahtuvia hurmion aiheuttamia muutoksia. Hänen silmänsä alkoivat laajentua, hymynsä kasvamaan, kätensä ja jalkansa vetäytymään takaisin kehoon, ja pian Balarama oli hyvin huomiota herättävän näköinen.
Pian Krishna ilmestyi paikalle ja yllättyi nähdessään veljensä erikoisen muodon. Ennen kuin Krishna edes huomasikaan, kantautuivat teltan sisältä puheet Vrindavanasta Hänen korviinsa, ja pian Hänkin alkoi Balaraman tavoin ilmentämään hurmiollisia muutoksia kehossaan. Nähtyään kahden veljensä hurmiotilat, myös Subhadrasta tuli hyvin ekstaattinen, ja Hän muuntui samanlaiseen muotoon. Nyt He kaikki kolme seisoivat autuaina teltan ulkopuolella, täysin hurmioituneina, kuunnellen äiti Rohinin tarinointia Krishnan leikeistä Vrindavanassa.
Pyhät kirjoitukset selittävät hurmiotilaa
Jagannatha on ruumiillistuma Krishnan erontuskan tunteesta Vrindavanan asukkaita kohtaan – erityisesti Radhasta ja gopeista. Kirjoitukset kertovat, kuinka syvät henkiset hurmiotilat – erityisesti rakkaastaan erossa olemisen intensiivinen erontuska – aiheuttavat kehossa fyysisiä muutoksia. Koska Krishna ei eroa kehostaan, Hänen sisäiset tunteensa näkyvät myös ulkoisesti, ja Hän omaksui Jagannathan muodon.
Tätä hurmiollisen muuntumisen päivää vietetään Jagannathan syntymäpäivänä (Jyestha-purnima, touko-kesäkuun täysikuu), poiketen Sri Krishna Janmashamista, Krishnan syntymäpäivästä, joka on syksymmällä. Hurmiollisen muuntumisen termi on mahabhava-prakasha. Mahabhava tarkoittaa korkeinta hurmiota, ja prakasha ilmentämistä. Joten Jagannatha on kirjaimellisesti Krishnan hurmioitunut muoto.
Mahabhavan hurmiota verrataan valtamereen
Kuningas Indradyumnan tarinassa valtaisa tukki kellui meren pinnalla, josta myöhemmin veistettiin Jagannatha. Samoin Jagannathan, Baladevan ja Subhadran muodot kelluvat hurmiollisen Jumalan rakastamisen valtameren aalloilla.
Jagannatha on Vrindavanan Krishna
Vaikka Jagannatha yleisesti mielletään Dwarakan kuningas-Krishnaksi, on hänen syvempi todellinen identiteettinsä Vrindavanan paimenpoika-Krishna, Srimati Radharanin rakastaja. Srimati Radharani vuorovaikuttaa Krishnan kanssa vain Vrindavanassa, ja tuon rakkauden tuntemisen hurmio sai Krishnan muuttumaan Jagannathaksi.
Caitanya Caritamritassa kerrotaan, kuinka Krishna ilmestyi Gauranga Mahaprabhuna ymmärtääkseen Radharanin mielialan. Ratha-yatran aikana Gauranga tanssi Jagannathan vaunujen edessä saadakseen Krishnan huomion. Silloin Jagannatha sanoi Gaurangalle, ”En koskaan unohtanut yhtäkään paimenpoikaa tai -tyttöä, enkä etenkään sinua, oi Srimati Radhika. Kuinka voisin unohtaa Sinut?”
Jagannatha Puri ei eroa Vrindavanasta
Jagannatha ei eroa Krishnasta, joten on Hänen asumuksensakin samanvertainen Vrindavanan kanssa, jossa Krishna vietti lapsuutensa. Kun silmät on voidellut Jumalan rakastamisella, krishna-premalla, voi nähdä Krishnan Vrindavanan leikit myös Jagannatha Purissa. Jagannatha Puria kutsutaan myös Purushottama-kshetraksi, Sri Kshetraksi ja Nilacalaksi (sinisen vuoren paikaksi).
Jagannatha ei ole kukaan muu kuin Krishna, joka ilmestyy kaikista armollisimmassa muodossaan auttaakseen meitä palaamaan takaisin kotiin, takaisin Jumaluuteen. Srila Prabhupada on laittanut liikkeelle Jagannatha Ratha-yatra-kulkueen lukemattomissa kaupungeissa ympäri maailman, jotta ehdollistuneet sielut voivat nähdä Jagannathan, Balaraman ja Subhadran yhdessä palvojiensa kanssa, ja vapautua Mayan (harhan) loitsusta. Jagannathaa kutsutaan Patita Pavanaksi, eli langenneiden pelastajaksi, ja kuka tahansa joka näkee Herran, voi saada osakseen henkisen pelastuksen.

Screenshot
Jagannatha Swami Ki Jaya!
Koska Jagannatha ei varsinaisesti näytä yksi yhteen Krishnan kanssa, ihmiset saattavat epäillä, että kuinka Jagannatha voi olla Krishna? Kirjoitukset kuitenkin vahvistavat tämän, kuten tässä kuningas Indradyumnan ja Jagannathan ilmestymisen tarinassa.
Jagannathan uniikkia Jumalan muotoa palvotaan nykyisin lukemattomissa kaupungeissa Jagannatha Purin ulkopuolella, kiitos Srila Prabhupadan. Lue täältä uskomaton tarina, kuinka Jagannatha ilmestyi Srila Prabhupadan työpöydälle San Franciscossa.
*Utkala on perinteinen nimi Orissalle, jonka lääniin Jagannatha Puri kuuluu.