Elävän olennon ikuinen tehtävä

Kun Sanatana Goswami kysyi Sri Caitanya Mahaprabhulta, mikä on jokaisen elävän olennon svarupa, niin Herra vastasi, että svarupa eli jokaisen elävän olennon todellinen asema on olla Jumaluuden Ylimmän Persoonallisuuden palvelija.

Jos haluamme tutkia tätä Herra Caitanyan väitettä, niin huomamme helposti, että jokainen elävä olento palvelee jatkuvasti toisia eläviä olentoja

Elävä olento palvelee toisia eläviä olentoja monella eri tavalla; näin tehden hän nauttii elämästään. Alemmat eläimet palvelevat ihmisiä kuten palvelijat herraansa. Ystävä palvelee ystäväänsä, äiti poikaansa, vaimo aviomiestään, aviomies vaimoaan jne. Jos jatkamme tutkimuksiamme, niin huomaamme, että elävien olentojen yhteiskunnassa ei ole yhtäkään poikkeusta tästä palvelemisen säännöstä.

Poliitikko esittää lupauksensa kansalle vakuuttaakseen heidät kyvystään palvella heitä. Äänestäjät antavat kallisarvoiset äänensä poliitikolle luullen, etä hän pystyy palvelemaan yhteiskuntaa arvokkaalla tavalla. Kauppias palvelee asiakkaitaan, ja käsityöläinen palvelee kapitalistia. Kapitalisti palvelee perhettään, ja perhe palvelee valtiota ikuisen elävän olennon ikuisten taipumusten mukaisesti.

Voimme siis nähdä, että yksikään elävä olento ei ole palvelematta toisia eläviä olentoja, ja voimme siksi huoletta vetää sen johtopäätöksen, että palvelu on elävän olennon alituinen seuralainen, ja palveleminen on elävän olennon ikuinen uskonto.

Ihmiset kuitenkin väittävät kuuluvansa johonkin tiettyyn ajan ja olosuhteiden muovaamaan uskontoon, ja sanovat siksi olevansa hinduja, muslimeja, kristittyjä, buddhisteja tai jonkin muun lahkon kannattajia. Tuollaiset määritelmät eivät ole sanatana-dharmaa. Hindu voi muuttaa uskoaan ja tulla muslimiksi, muslimi voi vaihtaa uskontoa ja tulla hinduksi, ja kristitty voi myös vaihtaa uskontoaan. Uskonnon vaihtaminen ei kuitenkaan missään olosuhteissa muuta sitä, että elävä olento palvelee jatkuvasti toisia. Niin hindun, muslimin kuin kristitynkin, ja kenen tahansa jonkin muun lahkon kannattajan on kaikissa olosuhteissa palveltava jotakuta.

Johonkin tiettyyn uskontoon kuuluminen ei siis merkitse, että ihminen harjoittaa sanatana-dharmaansa. Itse palveleminen on sanatana-dharmaa.

– Bhagavad-gita kuten se on, ote johdannosta, sivu 17